vrijdag 16 mei 2014

Kleine beren maken kleine beertjes

Ja echt! Een beer. Wel een kleine.
Ik liep te zoeken naar spinnetjes. Ongelofelijk hoeveel er zo hier en daar in het hoge gras zich verstoppen. Niet voor mij, maar voor hun prooi. Een vlieg vliegt volgens mij in een boogje om een zichtbare spin heen, toch? Misschien zijn er wel spinnen die hun hapje het net in jagen door opeens achter een blad vandaag te springen? Wie weet! Eens vragen aan de experts!

Maar daar gaat het nu niet over. Opeens zag ik iets roods. Echt rood. En het dook het gras in. Normaal heb je dan geen kans meer om het beest nog te vinden. Stilzittende beesten zien jou altijd eerder dan jij hun. Maar dit keer had ik geluk. En ik weet ook waarom.

Helemaal onderin het gras zaten niet 1 maar 2 beren. Ik denk dat ik het mannetje had zien vliegen en dat die van meters ver het vrouwtje al had "geroken". En natuurlijk gaat het niet om beren met bruine vellen en grote tanden. De Kleine Beer is een nachtvlinder. Met hun antennes proeven ze de lucht en weten ze elkaar zo te vinden. En voordat ik ze gevonden had waren ze ook al begonnen te paren. En trokken ze zich van mij helemaal niet meer aan.

Vandaar dat ik deze foto's kon maken: 'Kleine beren maken kleine beertjes.'



















Freek Bleeker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten